Nieuws

Goed nieuws voor AED eigenaren

AED gebruikt na reanimatie? RAV betaalt de rekening!

Eigenaren van AED's (automatische externe defibrillatoren) hoeven vanaf 2018 niet langer de gebruikskosten voor het apparaat te betalen. Als een defibrillator is ingezet moeten onder meer de elektroden worden vervangen.

Demissionair minister Schippers van Volksgezondheid heeft bekend gemaakt dat deze rekening vanaf 1 januari 2018 bij de ambulancedienst kan worden ingediend.

Vroeger waren deze kosten voor de eigenaar van een AED. Vorig jaar werd besloten dat eigenaren van een AED de kosten mochten verhalen op het slachtoffer. Die krijgt gebruik van een AED namelijk vanuit de basisverzekering vergoed. Dit is bijna nooit gedaan omdat eigenaren het verschrikkelijk lastig vinden het slachtoffer hiervoor te benaderen of omdat het slachtoffer onbekend is. Vooral bij overlijden durven eigenaren geen contact op te nemen met de familie.

Uit de brief: “De nota van het weer gebruiksklaar maken van de AED wordt door de AED-eigenaar ingediend bij de Regionale Ambulancevoorziening (RAV), die deze nota rechtstreeks betaalt aan de AED-eigenaar. De RAV ontvangt, via de budgetsystematiek ambulancezorg conform de NZa beleidsregel, een vergoeding van de verzekeraar.”

Te declareren kosten zijn:

  • vervangen van de elektrodenpads;
  • het uitlezen van de AED;
  • batterij als deze elke keer na inzet van de AED vervangen moet worden;
  • gebruiksklaar maken van de AED.

De eigenaar van een AED kan een factuur indienen bij de RAV Brabant Midden West Noord per mail: crediteuren@hetservicecentrum.nl (o.v.v. declaratie, referentie 2017015) of per post:

  • RAV Brabant Midden West Noord
  • Gruttostraat 14
  • 5212 VM Den Bosch

De factuur moet de volgende informatie bevatten:

  • gegevens AED-eigenaar (naam, adres, bankrekening, etc.);
  • datum en tijdstip waarop de AED gebruikt is;
  • adres waar de AED gebruikt is;
  • omschrijving van de gemaakte kosten;
  • referentie RAV BMWN 2017015

Na binnenkomst zal de factuur in behandeling worden genomen en indien akkoord wordt het bedrag binnen 30 dagen overgemaakt.

Voor vragen over de regeling kunt u contact opnemen met Mw. Marjolein Mast via m.mast@ravbrabantmwn.nl. Voor vragen over de factuur kunt u terecht bij RAV via 0800-3666666.

Commissiebrief inzake AED‘s // (28 augustus 2017)

Gerelateerde berichten